درآمدی بر کتاب سرمایه گذار هوشمند

خلاصه مطلب:

چگونه باید به یک سرمایه گذار هوشمند تبدیل شد؟ بنجامین گراهام به شما پاسخ می دهد...

کتاب سرمایه گذار هوشمند؛ اثر بنجامین گراهام استاد وارن بافت مشهور است که وارن بافت، همواره به تاثیر نظرات او در روند سرمایه گذاری هایش اشاره می کند. بافت این کتاب را نیز به عنوان یک کتاب کوچک مرجع در بازار بورس و سرمایه گذاری معرفی کرده است.

بنجامین گراهام، در “کتاب سرمایه گذار هوشمند” به سبک سرمایه گذاری براساس ارزش ذاتی پرداخته است. او به عنوان پدر سرمایه گذاری ارزشی (یا همان ارزش ذاتی سهام) شناخته شده و همواره یکی از صاحب نظرات این حوزه بوده است.

خلاصه کتاب سرمایه گذار هوشمند از نگاه کندل 🙂

در این کتاب سعی شده تا پیروی از یک سری اصول در سرمایه گذاری به عنوان پایه و اساس سرمایه گذاری معرفی شود. به نوعی در این کتاب:

  • به سرمایه گذاری به صورت بلند مدت و با تمرکز بر روی بررسی عملکرد شرکت ها پرداخته می شود و به زبان ساده بیشتر به تحلیل بنیادی (فاندامنتال) شرکت ها و اهمیت آن می پردازد.
  • اهمیت حفظ اصل سرمایه مورد بحث قرار می گیرد.
  • جلوگیری از بالا و پایین شدن تصمیمات با نواسانات بازار را به عنوان رکن اصلی ورود به بازار سرمایه می داند.
  • و ..

به نظر می رسد این کتاب، به اصول ساده ای که بارها و بارها شنیده ایم پرداخته. مواردی مثل مانند: عدم سرمایه گذاری تنها بر روی یک سهم، عدم تمرکز بر روی درآمدهای کوتاه مدت، بررسی آینده شرکت مورد نظر برای سرمایه گذاری و….

نکته ظریف دیگری که در این کتاب به آن اشاره شده، اهمیت به دست آوردن سود پایدار و ایمن و جلوگیری از هیجان مسابقه با وال استریتی هاست؛ چرا که یک سرمایه گذار هوشمند به دنبال سودهای یکباره و کوتاه مدت نیست بلکه به دنبال پیدا کردن ارزنده ترین سهم ها و درآمدی پایدار است. و درواقع آنچه مهم است، عدم رعایت همین نکات به ظاهر ساده و بارها شنیده شده است که باعث بروز ضرر و اشکال در سرمایه گذاری می شود؛ لذا پیشنهاد می شود برای یک بار دیگر اصول بنیادی سرمایه گذاری هوشمند در بازار بورس را در این کتاب مطالعه کنید.

سرمایه گذار هوشمند نام کتاب
بنجامین گراهام مولف
سعید سعادتیان مترجم
نشر چالش انتشارات
   

یک نکته کلیدی!

کتاب اصلی چند فصل دیگر نیز دارد که ترجمه نشده. البته که نسخه فعلی برای دانستن مطالب مربوط به اصول و قواعد سرمایه گذاری (برای کسانی که می خواهند در بازار بورس ایران سرمایه گذاری کنند) کافی است.

خطوطی از کتاب سرمایه گذار هوشمند

واقعا هیج آزمون عقلانی‌ که بتوان با آن پاسخ این سوال را پیدا کرد وجود ندارد، درنتیجه این وظیفه‌ هر سرمایه‌گذار است که خودش پاسخ را پیدا کند. البته چند نشانگر کلی وجود دارد که می‌ توان با استفاده از آنها صلاحیت مدیریت را مشخص کرد:
1. آیا عملکرد شرکت مانند سایر همتایانش است؟
2. آیا شرکت سهم‌ بازارش را افزایش می‌ دهد یا در حال از دست دادن آن است؟
3. آیا شرکت به اندازه‌ همتایانش سود‌آور است؟

اگر هیچ کدام از این نشانگر‌ها پاسخ مطلوبی نداشته باشند، می‌توان نتیجه گرفت که مدیریت شرکت چندان کارآمد نیست. اگر نتوان به هیچ کدام از این ۳ پرسش پاسخ قانع‌کننده داد و یا آمار، نشان دهند که عملکرد شرکت مناسب نیست، سهامداران باید به فکر تغییر مدیریت باشند.

هنگام سرمایه‌ گذاری، حاشیه‌ امنی که ایجاد می کنید، به قیمت خرید سهام با کمترین خطر ممکن بستگی دارد. معمولا این قیمت کمتراز ارزش ذاتی شرکت است؛ چراکه باید تاثیر اتفاقات پیش‌بینی‌ نشده را هم در نظر بگیرید. همیشه برای قیمتی که حاضرید برای خرید سهام یک شرکت پرداخت کنید، یک حاشیه‌ امنیت در نظر بگیرید و سپس سرمایه‌ تان را در حداقل ۲۰ شرکت مختلف پخش کنید تا در طولانی‌ مدت به نتایج رضایت‌ بخشی دست پیدا کنید. در افسانه‌های قدیمی، انسان‌ های خردمند، تاریخچه‌ امور فناپذیر را در یک عبارت کوتاه خلاصه کرده‌اند:

این نیز بگذرد…

راز یک سرمایه گذاری چیست؟

اگر بخواهیم به همین روش راز یک سرمایه‌ گذاری عاقلانه و باهوش را در ۳ کلمه خلاصه کنیم به این شعار می‌رسیم:

امنیت در سود… تهدید در همه‌ سیاست‌ هایی که برای سرمایه‌ گذاری اتخاذ می شود وجود دارد؛ درعین حال نیز، همه‌ سرمایه‌ گذارهای حرفه‌ ای می دانند که امنیت در سود، یک مفهوم کاملا ضروری در انتخاب سهام و اوراق بهاردار است. برای اوراق بهادار، امنیت در سود عبارت است از اینکه درآمد شرکت چند برابر بیشتر از سودی است که شرکت متعهد به پرداخت آن شده است. اگر درآمد شرکت ۴ یا ۵ برابر بیشتر از سودی باشد که باید پرداخت کند، در این صورت سهام آن از امنیت در سود خوبی برخوردار است.

یا ممکن است امنیت در سود، از طریق مقایسه‌ ارزش کلی یک شرکت با میزان بدهی‌ هایش محاسبه شود. این روش تاحدی مشخص می‌ کند که ارزش خالص شرکت قبل از اینکه پرداخت بدهی‌ها به یک نگرانی بزرگ تبدیل شود، چه مقدار خواهد بود. این مفهوم از امنیت در سود، برای سرمایه‌ گذاری در سهام‌ های رایج با این روش محاسبه می‌شود: ابتدا باید ارزش واقعی یک سهام را به هر روشی که فکر می‌کنید مناسب است، محاسبه ‌کنید. این روش باید همیشه برای مقایسه‌ ارزش سهام‌ های مختلف قابل اعمال باشد. توجه داشته باشید که گاها اتفاقات بیرونی، بر روی ارزش سهام تاثیر می‌گذارد و یا ممکن است در اثر این تغییرات، روش محاسبه‌ تان بطور کامل اشتباه شود؛ در نتیجه باید یک حاشیه‌ امنیت برای این محاسبات در نظر بگیرید.

فهرست مطالب کتاب سرمایه گذار هوشمند

فصل اول: تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی، نتایج مورد انتظار سرمایه گذار هوشمند

فصل دوم: سرمایه گذار و تورم

فصل سوم: یکصد سال تاریخچه بازار سهام

فصل چهارم: سیاست گذاری عمومی سبد، سرمایه گذار تدافعی

فصل پنجم: سرمایه گذار تدافعی و سهام عادی

فصل ششم: سیاست گذاری سبد برای سرمایه گذار تحلیل گر، رهیافت منفی

فصل هفتم: سیاست گذاری سبد  برای سرمایه گذار تحلیل گر، رهیافت مثبت

فصل هشتم: سرمایه گذار و نوسانات بازار

فصل نهم: تحلیل اوراق برای سرمایه گذار غیر متخصص، رهیافت کلی

فصل دهم: نکاتی در مورد سود هر سهم

فصل یازدهم: مقایسه ای میان چهار شرکت بورس

فصل دوازدهم: انتخاب سهام برای سرمایه گذار تدافعی

فصل سیزدهم: انتخاب سهام برای سرمایه گذار تحلیل گر

فصل چهاردهم: سهامداران و مدیریت شرکت، سیاست تقسیم سود

فصل پانزدهم: حاشیه امنیت به عنوان مفهوم مرکزی سرمایه گذاری

چه کسانی سرمایه گذار هوشمند را بخوانند؟

  • همه کسانی که می خواهند برای اولین بار وارد بازار سهام شوند.
  • کسانی که به دلیل درگیر شدن با نواسات بازار سرمایه خود را از دست داده اند.
  • افرادی که می خواهند به بررسی ارزش ذاتی شرکت ها بپردازند و نمی دانند از کجا شروع کنند.
0 0 رای ها
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها