6 بازار برای سرمایه گذاری با پول کم؟!

خلاصه مطلب:

با پول کم، در چه بازارهایی می توان سرمایه گذاری کرد؟!

برخلاف تصور رایج میان مردم، سرمایه گذاری تنها یک فعالیت مخصوص ثروتمندان نیست؛ هر کسی در هر جایگاهی و با هر سرمایه‌ای (هرچقدر کم یا زیاد) می‌ تواند تبدیل به یک سرمایه گذار شود. حال آنکه برای افراد معمولی با درآمدهای معمولی، سرمایه گذاری تاثیر و اهمیت بسیار بیشتری در بهبود شرایط زندگی دارد و روند زندگی را به کلی متحول می کند.

الگوهای ذهنی یا بی پولی؟ کدام یک عامل سرمایه گذاری نکردن است؟

بسیاری افراد؛ اما به دلیل اینکه به نتایج سرمایه گذاری با پول کم باور ندارند، هیچ تلاشی برای سرمایه گذاری نمی کنند. این افراد ویژگی‌های متفاوتی هم دارند؛ اما معمولا این طور است که عده‌ای منتظرند تا پول بیشتری به دست بیاورند؛ ولی معمولا یا سرمایه را به اشکال گوناگون مصرف می‌ کنند و هیچ موقع این پول به مقداری که در ذهن آنهاست نمی رسد و یا به خاطر تورم و گرانی قیمت‌ها، پولی که مشغول پس‌ اندازش بودند، تا زمانیکه به حد مورد نظرشان برسد، ارزش خود را از دست می‌ دهد. برای عده‌ ای هم کم بودن سرمایه، فقط بهانه‌ ای است تا کم کاری خودشان را توجیه کنند….

هر چه باعث این تاخیر می‌ شود، در ذهن افراد است. واقعیت این است که با سرمایه‌ های کوچک، هم می‌ شود سرمایه گذاری کرد و می‌ شود سودهای خوبی به دست آورد؛ اما باید معقولانه فکر و رفتار کرد. از مزایای سرمایه گذاری و کمکی که به بهبود شرایط زندگی در آینده می کند گفتیم؛ اما توجه به این نکته نیز ضروری است که انتظاراتمان از سرمایه گذاری واقع گرایانه باشد…

انتظار چند برابر شدن سرمایه‌، آن هم در عرض مدتی کوتاه را باید از ذهن پاک کرد!

درست است که سرمایه کم، دست فرد را برای انتخاب می بندد و به او اجازه نمی دهد در هر بازاری (مثلا مسکن) سرمایه گذاری کند؛ اما هنوز بازارهای زیادی هستند که فرد می‌ تواند آن‌ها را برای فعالیت انتخاب کند. هرچند می توان از بازارهای گوناگون سودهای خوبی کسب کرد؛ اما این کسب سود ناگهانی نیست؛ بلکه نتیجه بررسی‌ های مناسب و در کنار آن صبر و انتظار است… خب حالا به سراغ پاسخ این سوال برویم که با سرمایه‌ های کم در چه بازارهایی می‌ توان سرمایه گذاری کرد؟

مکان های سرمایه گذاری با کمترین میزان دارایی؟

۱- سپرده بانکی

سرراست ترین و متداول ترین شکل سرمایه گذاری با سرمایه کم که به ذهن می رسد، خواباندن سرمایه در بانک و دریافت سود ماهانه از آن است. این روش کم ریسک ترین شکل سرمایه گذاری است و امکان از بین رفتن سرمایه در آن به هیچ وجه وجود ندارد. همچنین سرمایه گذاری انجام شده خودش شکلی از پول نقد است و هر زمان بخواهید می‌ توانید آن را از بانک خارج کنید و در جای دیگری مورداستفاده قرار بدهید؛ اما ایراد سرمایه گذاری در حساب‌ های سپرده بانکی این است که سود بانکی که به سرمایه تعلق می‌ گیرد، معمولا کمتر از تورم است، مخصوصا در سال های اخیر و با بالا رفتن شدید نرخ تورم، این اختلاف به شدت چشمگیر شده… تورم نزدیک به ۴۰ درصد است و در کنار آن بالاترین سود بانکی نزدیک به ۲۰ درصد… این یعنی سالانه حدود ۲۰ درصد از ارزش پول در این شکل سرمایه گذاری از بین می‌ رود. البته که همچنان از سرمایه گذاری در زمینه‌ ای که با آن آشنایی کافی نداشته باشید و احتمالا درآن ضرر خواهید کرد، بهتر است.

۲- سکه و دلار

این نوع سرمایه گذاری هم در اصل سرمایه گذاری حقیقی به حساب نمی آید؛ ولی کاری کم ریسک است که می‌ تواند ارزش سرمایه فرد را در برابر تورم کشور حفظ کند البته که باید اشاره کرد خرید طلا و سکه سرمایه فرد را افزایش نمی دهد. ممکن است ارزش ریالی ۱۰۰ دلار به مرور افزایش پیدا کند و یا سکه از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون برسد؛ اما ۱۰۰ دلار همیشه ۱۰۰ دلار است و ارزش آن افزایش پیدا نمی کند؛ حتی به خاطر تورم آمریکا ارزش آن با گذشت سالیان کمتر هم می شود و یا ۱۰۰ گرم طلا همیشه ۱۰۰ گرم باقی می ماند و ارزش آن زیاد نمی‌ شود؛ اما به هر حال سکه و دلار محافظان خوبی در برابر شرایط بد اقتصادی هستند که با سرمایه‌های کم به راحتی می‌ شود هر میزان از آنها را خرید. برای خرید دلار، محدودیتی از نظر حداقل سرمایه وجود ندارد، برای طلا هم ممکن است مبلغ سکه کامل بیشتر از سرمایه شما باشد؛ اما می توانید نیم، ربع سکه، سکه های کوچک تر و یا طلای بدون اجرت بخرید. خرید طلا و سرمایه گذاری در صندوق‌ های سرمایه گذاری مخصوص این کار نیز، پیشنهاد می شود.

۳- بورس

مزیت سرمایه گذاری در بورس این است که با سرمایه‌های بسیار کوچک هم امکان پذیر است… هر فرد با حداقل ۵۰۰ هزار تومان می تواند یک سرمایه گذار بورس شود. دسترسی به منابع مالی، نقدپذیری مناسب سرمایه و امکان کنترل اینترنتی دارایی‌ ها و همچنین احتمال بسیار پایین سرقت، ازجمله مزایای اولیه سرمایه گذاری در بورس است؛ اما تفاوت بورس با سرمایه گذاری‌ روی یک کالا مثل مسکن یا طلا در یک موضوع بسیار مهم است… سرمایه گذاری در بورس در بلندمدت از تورم کشور عقب نمی‌ ماند چون شما روی شرکتی سرمایه گذاری کردید که دارایی‌ های آن پا به پای تورم ارزشمندتر می‌ شوند و این یعنی، حداقل رشد سهام بورسی، مقاومت در برابر تورم است (البته معمولا رشد سهامی بورس از تورم بیشتر است)

کارخانه‌ ها کار می‌ کنند و محصول یا خدمات عرضه می‌کنند، این محصولات و خدمات ارزش افزوده ایجاد می‌ کنند و سود حاصل از آن یا بصورت نقدی به سهام دار بر می گردد یا به شکل افزایش سرمایه دوباره در کارخانه هزینه می شود تا سوددهی آینده آن را بهتر کند. در کنار این تفاوت‌ های بنیادین، سرمایه‌ گذاری در بورس ریسک‌ها و خطرات خودش را هم دارد؛ امکان بازدهی سرمایه تا چند برابر، در کنار احتمال از دست رفتن ارزش بیش از نیمی از سرمایه، در بورس دیده می شوند و نیازمند بررسی دقیق است.

۴- صندوق‌ های سرمایه گذاری

صندوق‌ های سرمایه گذاری، مناسب آن دسته از افرادی است که وقت و یا حوصله کافی برای تحلیل بازار را ندارند. آنها سرمایه خود را به صندوق می سپارند تا کار سرمایه‌ گذاری را به جایشان انجام دهند و سبد سرمایه را مدیریت کنند. در کنار این نوع صندوق ها، صندوق‌ های درآمد ثابت نیز هستند که شرایطی مشابه سپرده‌ های بانکی دارند و ماهانه سود ثابتی (که آن هم معمولا این روزها از تورم کمتر است) به افراد پرداخت می کنند.

۵- اوراق

اوراق هم معمولا در دسته دارایی‌ های با درآمد ثابت به حساب می آیند و از این نظر تفاوتی با صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی ندارند، فقط ممکن است در این سه مورد، درصد جزئی تفاوت در نرخ سود دیده شود.

۶- سرمایه گذاری‌ در ارز دیجیتال

رمزارزها جدیدترین شکل سرمایه گذاری هستند که طرفداران بسیاری را هم به خودشان جلب کرده است؛ از امکان سرمایه گذاری‌ با پول های بسیار کم تا امکان سوددهی چند هزار درصدی و سودهای نجومی… البته که ریسک از دست دادن تمام سرمایه در این بازار نیز وجود دارد و آنرا به یکی از پرهیجان ترین و پرریسک ترین بازارها تبدیل کرده.

مدیریت سرمایه مهمتراز سرمایه گذاری است…

در این نوشته سعی کردیم عمده روش‌ های سرمایه گذاری با سرمایه و پول کم را بررسی کنیم؛ اما به هر حال راه های سرمایه گذاری به همین موارد محدود نمی شود؛ ممکن است فردی بتواند روی کسب و کار خودش و یا دوستانش سرمایه‌گذاری کند و یا روی کالایی که به آن اشراف دارد و می داند در آینده ارزشش افزایش پیدا می کند. به هر ترتیب آنچه مسلم است، یافتن راهی برای مدیریت سرمایه و تبدیل شدن به یک سرمایه گذار حتی با پول کم است. سود مرکب و سرمایه گذاری مجدد سود حاصل از سرمایه گذاری در بلندمدت نیز، می تواند هدف‌ های بزرگتر یک تازه سرمایه گذار به حساب آید.

0 0 رای ها
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میهمان
sabeti
28 دی 1400 1:04 ب.ظ

مطلب خوبی بود ، فقط اگر مثلا در بخش صندوق ها بگید از کجا اطلاعات بیشتر بدست بیاریم هم عالیه

میهمان
candleblog
12 بهمن 1400 6:34 ب.ظ
پاسخ به  sabeti

بله ممنون از توجه شما