سهام جایزه چیست؟

خلاصه مطلب:

سهام جایزه به چه معناست؟ تفاوت این نوع سهم با سهم عادی چیست؟ در کندل بخوانید...

سهمی که به طور رایگان در اختیار سهام داران یک شرکت قرار میگیرد، سهام جایزه است که هزینه ی این سهام از افزایش سرمایه تامین میشود.

این افزایش سرمایه به چهار صورت اتفاق می افتد :

1.محل سود انباشت

2. قالب حق تقدم

3.صرف سهام

4.تجدید ارزیابی دارایی ها

این جریان که طی آن از طریق روش هایی که بالا نام بردیم، سرمایه به سازمان تزریق میشود، برای تامین هزینه های گسترش فعالیت های شرکت و یا اصلاح برخی نواقص شکل میگیرد.

سهام جایزه هم در گروه اول اهداف افزایش سرمایه است. این اتفاق هم برای سرمایه گذاران و هم شرکت مفید خواهد بود، سرمایه گذاران با شنیدن اسم «سهام جایزه» علاقمند به سرمایه گذاری در سازمان ها میشوند که این خودش نوعی بازاریابی برای سازمان است، این موضوع چنان پرطرفدار شده که بعضی شرکت های فعال در بازار بورس کشور به جای پرداخت سود نقدی، سهام جایزه برای سهامداران در نظر میگیردند.

نباید فراموش کند که سهام جایزه به هر سهامداری تعلق نمیگیرد! سهام جایزه تنها متعلق به سهامداری است که در تاریخ برگزاری مجمع، مالک سهام شرکت باشند.

یکی از سوالات اصلی سهامداران همیشه درباره ی زمان اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی و نحوه ی خرید و فروش آن است .

زمان اضافه شدن سهام جایزه در پرتفوی به مقدار افزایش سرمایه بستگی دارد، اگر میزان افزایش سرمایه کمتر از 100 درصد،حدود دو هفته تا یک ماه و برای بیشتر از 100 درصد، گاهی بیشتر از دوماه این پروسه زمان میبرد.پس از طی مراحل افزایش سرمایه، سهام جایزه به سبد شما اضافه شده اما قابل معامله نخواهد بود، معمولا دو تا سه هفته طول میکشد تا افزایش سرمایه برای همه اعمال شود و در این مدت اجاره ی خرید و فروش سهام جایزه داده نمیشود.

اگر پس از گذشت هرکدام از مراحل، سهام جایزه به پرتفوی شما اضافه نشد کافیست با کارگزاری تماس بگیرید.

همچنین تمام مراحل افزایش سرمایه و سهام جایزه مربوط به سازمان ها در سایت کدال قابل رویت و پیگیریست.

0 0 رای ها
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها