سرمایه گذاری چیست؟

خلاصه مطلب:

سرمایه گذاری چیست و انواع آن چیست؟ چگونه می توان یک سرمایه گذاری موفق داشت؟ در کندل بخوانید...

سرمایه گذاری یعنی منابع را (مخصوصا منابع مالی) به امید دریافت سود یا کسب درآمد در آینده، به کاری اختصاص بدهیم. وقتی کسی سرمایه گذاری می‌ کند، معمولا به دنبال این است که یک کسب و کار را شروع کند یا آنرا رونق بخشد، یا از طریق آن به درآمدی برسد و یا می‌ خواهد یک دارایی را بخرد تا از گرانتر فروختن آن در آینده سود ببرد. درواقع سرمایه گذاری برای کسی که پول دارد، راهی است تا آن پول را افزایش بدهد. اما چرا اصلا سرمایه گذاری اهمیت دارد؟

اهمیت و هدف از سرمایه گذاری؟!

سوال اساسی در اینجا این است که اصلا چرا باید بخشی از درآمد را صرف سرمایه گذاری کنیم؛ درحالیکه این پول را می‌ توانیم پس‌انداز کنیم و یا درصورت نیاز آن را خرج کنیم؟

زمانی این سوال جدی‌ تری می شود که بفهمیم سرمایه گذاری، دارای ریسک است و وقتی پولی وارد فرآیند سرمایه‌ گذاری شود، سرمایه با خطر از بین رفتن روبرو خواهد بود و این یعنی ممکن است بخش یا حتی تمام این پول از بین برود. حال اما پس دلیل گرایش افراد به سرمایه گذاری چیست؟

هدف از سرمایه گذاری، برای افراد مختلف متفاوت و متنوع است؛ اما انتظار بازگشت سرمایه به همراه سود (سود مازاد) را می توان محوری‌ ترین دلیل گرایش افراد به سرمایه گذاری کردن عنوان کرد. سرمایه گذاری به این هدف انجام می‌ شود که پولی که می‌ توانست بصورت پس‌ انداز نگهداری شود را، تبدیل به دارایی‌ کنیم که در آینده و با گذشت زمان، ارزش بیشتری از امروز داشته باشد و حتی باعث ایجاد یک منبع درآمد ثابت شود. سرمایه گذاری، پول را تبدیل به یک دارایی می‌کند؛ دارایی ای که تولید ثروت می کند نه مثل پس‌انداز که ارزش آن با گذشت زمان، به دلایل مختلفی ازجمله تورم، کاهش و یا نهایتا ثابت می‌ ماند. آن دارایی که سرمایه گذاری برروی آن صورت گرفته، قرار است در آینده یا به قیمت بالاتری به فروش رسد و یا بطور دوره‌ ای، سود مشخصی را برای فرد ایجاد ‌کند. پولی که از این راه به دست می‌ آید را، می توان برای: 1.مخارج زندگی، ‌2.پرداخت بدهی‌ ها،‌ 3.پس انداز و یا 4.استفاده از آن در یک سرمایه گذاری دیگر استفاده کرد.

رابطه مستقیم ریسک و بازگشت سرمایه

سرمایه گذاری همیشه با بازگشت سرمایه همراه نیست. همانطور که گفتیم ریسک، همراه همیشگی سرمایه گذاری است و نکته بسیار مهم اینجاست که ریسک و بازگشت سرمایه، رابطه مستقیمی هم با هم دارند؛ هرچقدر ریسک فعالیتی بیشتر باشد، بازگشت سرمایه و سوددهی آن نیز بالاتر خواهد بود؛ افراد حاضرند ریسک بالاتر را به امید بازگشت سود بیشتر بپذیرند. دارایی‌ های مختلف، هرکدام ریسک متفاوتی دارند؛ اوراق قرضه که تقریبا بدون ریسک است تا بازار مشتقات یا رمزارزها که ریسک و هیجان بالایی دارند، از گزینه‌های سرمایه گذاری هستند…. این بسته به خود فرد یا یک کارشناس خبره است که انتخاب کند کدام سرمایه برای شخص او بهتر است.

اما برروی چه چیزی می‌ِ شود سرمایه گذاری کرد؟

تا صحبت از سرمایه‌ گذاری می‌شود، ذهن همه به سمت بورس، اوراق بهادار و املاک می‌ رود؛ اما دنیای سرمایه‌ گذاری بسیار گسترده‌ تراز این است و هر چیزی که بتوان طبق همان تعریف بالا از آن سودی کسب کرد (حتی یک تابلوی هنری یا یک ماشین قدیمی) می‌ تواند در دسته دارایی‌ های سرمایه‌ ای قرار گیرد. درواقع طیف دارایی‌ هایی که برای یک سرمایه گذاری مورداستفاده قرار می‌ گیرد، بسیار گسترده است؛ اما بطور کلی این دنیای وسیع را می‌شود به چند دسته کلی تقسیم بندی کرد:

انواع سرمایه گذاری

۱. سرمایه گذاری مالکیتی: که فرد در آن مالک یک دارایی می‌ شود مثل ملک، سهام، رمزارز یا دارایی های ارزشمند دیگر.

۲- سرمایه‌های اجاره‌ای مثل اوراق قرضه و مشارکت و سپرده‌های بانکی: که پول به امید بازگشت مقداری بیشتر به فرد دیگری برای فعالیت اقتصادی قرض داده می‌ شود.

۳- سرمایه‌های نقدی شامل بازار پول و ابزارهایی مثل گواهی‌ های سپرده قابل معامله، حواله‌ های بانکی و اسناد خزانه: که درست است ابزار سرمایه‌ ای هستند اما اشکالی از پول نقد به حساب می‌ آیند و درصورت نیاز به سرعت تبدیل به پول نقد می‌ شوند.

چطور به یک سرمایه‌گذار تبدیل شویم؟

هر زمان فرد به این باور برسد که سرمایه گذاری به رشد و بهبود وضعیت اقتصادی او کمک خواهد کرد، می‌ تواند خودش را یک سرمایه‌ گذار بداند.

برای تبدیل شدن به یک سرمایه‌ گذار، لازم نیست پول زیادی داشته باشید، هر کس با هر میزان پول می‌ تواند وارد این جریان فعالیتی بشود و برای آینده برنامه‌ ریزی کند…. برخلاف تصور رایج بین مردم، سرمایه گذاری برای ثروتمندان کنار گذاشته نشده؛ ‌اتفاقا این مردم عادی با درآمدهای معمولی هستند که می‌ توانند بیشترین بهره را از یک سرمایه گذاری خوب ببرند و تاثیرات آنرا در زندگی‌ شان مشاهده کنند. نکته مهمتر از عدد و رقم سرمایه، این است که هر چه زودتر شروع کنید و صبور باشید! ویژگی سرمایه گذاری طولانی‌ مدت سود مرکب آن است…. سودی که در بازه‌های زمانی مشخص به دست می‌ آید، به مرور روی هم جمع می‌ شود و قادر است در گذر زمان، یک سرمایه کوچک را به مبلغ قابل توجهی افزایش بدهد.

برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار، هر کس می‌تواند خودش تحلیلگر شرایط خودش باشد؛ ‌فقط کسب کمی سواد مالی می خواهد که فراگرفتن آن‌ هم کار دشواری نیست. این روش از نظر هزینه ای نیز به نفع افراد است؛ اما عد‌ه‌ای (مخصوصا کسانی که سرمایه بیشتری را قرار است وارد بازار بکنند) ترجیح می‌ دهند اول با مشاوران مالی و سرمایه گذاری صحبت بکنند و یک برنامه‌ ریزی مشخص از آنها تحویل بگیرند. در کنار این دو روش سنتی، متخصصین تکنولوژی هم البته که بی‌کار نبود‌اند، روش‌ های مدرن مشاوره سرمایه گذاری که براساس نتایج الگوریتم‌ های هوش مصنوعی فعالیت می‌ کنند، از دستاوردهای جدید این عرصه هستند که در همین مدت کوتاه، اعتماد عده زیادی، خصوصا نسل جوان را به خود جلب کردند.

به این ترتیب قبل از شروع به سرمایه گذاری، باید:

  1. ابتدا وضعیت مالی خودتان را تحلیل کنید؛ میزان درآمدتان،‌ ریسکی که می‌ توانید تحمل کنید، اهداف‌ تان از سرمایه گذاری، بررسی بازارهای مختلف و… تا متوجه شوید کدام بازار بیش از همه مناسب وضعیت شما است. از نظر نیز زمانی نیز، بسیار مهم است که بدانید ممکن است چه زمانی در آینده به پول این سرمایه گذاری احتیاج پیدا خواهید کرد؛ سرمایه گذاری‌ های بلند مدت و کوتاه‌ مدت شرایط بسیار متفاوتی دارند.
  2. در مراحل بعدی نیز باید به این فکر کنید که لازم است سرمایه گذاری تنوع داشته باشد… پس یک دارایی نباید همه سرمایه شما را به خودش اختصاص بدهد.هر کس بسته علایق و سلایق خودش، سبدی از دارایی‌ های مختلف را انتخاب می‌ کند تا ریسک سرمایه گذاری را بین آنها تقسیم کند.
  3. و در نهایت، بعداز اینکه تمام ارزیابی‌ها انجام شد و وارد سرمایه گذاری شدید، بررسی‌ های دوره‌ ای و ارزیابی مجدد شرایط سرمایه گذاری‌ های انجام شده، یکی از نکات بسیار مهم است. شرایط بازار دائما در حال تغییر است و سبد سرمایه گذاری که متناسب با این تغییرات اصلاح نشود، عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

یک سرمایه‌ گذار موفق می‌ تواند آینده یک نسل را تغییر بدهد. برای این تغییر هم، هیچ ساعتی دیر نیست…..

0 0 رای ها
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها