سهام شناور آزاد چیست؟

خلاصه مطلب:

سهام شناور چیست؟ چگونه می توان آنرا تهیه و سبد سرمایه گذاری خور قرار داد؟ محاسبه این نوع سهم با دیگر سهام ها متفاوت است؟در کندل بخوانید...

به زبان ساده، سهام قابل معامله و خرید فروش یک شرکت را سهام شناور میگویند،شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا مفهوم سهام شناور وجود دارد ؟ داستان از این قرار است که در هر شرکتی دو دسته سهام دار وجود دارد، دسته ی اول به طور بلند مدت سهام دار شرکت هستند و قصد نگه داری سهام خود را دارند، این دسته سهامداران راهبردی نامیده میشوند.

برای مثال 70 درصد سهام شرکت دوم در اختیار شرکت اول میباشد و هدفش از خرید سهام در واقع مدیریت شرکت دوم است ، در نتیجه 30 درصد از سهام شرکت دوم را برای خرید و فروش قرار می دهد تا از سهم هفتاد درصدی خود کم نشده و مدیریت شرکت دوم را از دست ندهد، به این هفتاد درصد سهام شناور میگویند.

دستکاری قیمت سهم در شرکت هایی که سهام شناور کمی دارند محتمل تر است،به علت کم بودن حجم عرضه پتانسیل حباب قیمتی، رشد و سقوط بیشتری دارند اما زمانی که سهام آزاد درصد بالایی داشته باشد، افراد بیشتری امکان خرید و فروش سهام را دارند و اینطور نمیتوان به راحتی با شایعه، خرید و فروش ناگهانی و دیگر دلایل هیجانی قیمت را تغییر دهند زیرا سرمایه ی لازم برای انجام این فعالیت ها زیاد است.

همچنین شرکت هایی که مقدار سهام آزاد بیشتری دارند،میزان نقد شوندگی آن ها هم بیشتر میشود بنابراین برای تازه واردان به بورس انتخاب منطقی تری است اما این امکان وجود دارد که در دوره ی کوتاه مدت سود کمتری دهد اما خب ریسک کمتری هم همراه آن است.

سهام شناور آزاد در ایران از 5 درصد شروع میشود و میتواند هر مقداری داشته باشد، محدودیتی برای عرضه ی شرکت ها وجود ندارد و میانگین آن حدودا 21درصد است.همچنین اگر به دنبال درصد سهام شناور شرکت خاصی هستید، شرکت های بورسی و فرابورسی در دوره های سه ماهه، روی سامانه ی کدال درصد سهان شناورشان را منتشر میکنند.

بسیاری از بورس های دنیا،شرکت هایی که زیر 25 درصد سهام شناور دارند، در فهرست شرکت های بورسی جایی ندارند و حداقل سهام شناور لازم برای ماندن در این لیست یک چهارم کل سهام یک شرکت است.

در آخر باید اضافه کنم در صورت اعمال این قانون در ایران میتوان گفت 50 درصد از شرکت های بورس در ایران در فهرست بورس غیرقابل قبول میشوند.

0 0 رای ها
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها