تفاوت IEO با ICO در اعتماد است!

خلاصه مطلب:

تفاوت IEO با ICO در اعتماد است!

IEO یا Initial Exchange Offering که با عنوان “عرضه اولیه صرافی” ترجمه شده، نوعی عرضه اولیه همچون عرضه اولیه توکن ارز دیجیتال یا ICO است؛ اما با تفاوت ها و رویکردهای کاملا مختلف که در ادامه متن به آنها پرداختیم.

تفاوت های عرضه اولیه توکن ارز دیجیتال ICO با عرضه اولیه صرافی IEO

در ICO صاحب پروژه رمزارز را به صورت مستقیم و بدون واسطه به مردم عرضه کرده و از آنان می خواهد تا خرید و سرمایه گذاری  را در آن انجام دهند؛ اما به دلیل وجود مشکلات تبلیغات و بازاریابی برای متقاعد کردن مردم به شرکت در این عرضه عمومی، وجود یک واسطه برای اعتباردهی به پروژه، ضروری بنظر می رسد. لذا برخی از صادر کنندگان، مراحل انتشار توکن خود را به یک واسطه معتبر همچون صرافی ها  می سپارند. 

مفهوم عرضه اولیه صرافی یا IEO

در این نوع عرضه اولیه، ذات جذب سرمایه با عرضه توکن ها پابرجاست؛ اما به دلیل اعتبار ایجاد شده از سوی صرافی که توکن را لیست کرده، مقدار سرمایه جمع آوری شده بسیار زیاد خواهد بود درنتیجه عموما پروژه هایی که نیاز به که به سرمایه بالایی برای توسعه دارند، از این روش اقدام می کنند. 

بطور کلی IEO یا Initial Exchange Offering به روشی اطلاق می شود که در آن عرضه اولیه توکن ها از طریق صرافی ها انجام می شود. هرچه صرافی که توکن مربوطه در آن لیست شده، از اعتبار بالاتری برخوردار باشد، احتمال خرید و سرمایه گذاری در عرضه اولیه جدید بیشتر خواهد بوده و مبلغ بسیار بیشتری هم جمع آوری خواهد شد. دلیل این اتفاق نیز بسیار واضح است؛ صرافی ها برای حفظ اعتبار خودشان هم که شده، به شدت از انتشار یک پروژه نادرست و فاقد اعتبار جلوگیری کرده و توکن آن را نیز لیست نمی کنند؛ درنتیجه احتمال کلاهبرداری و از بین رفتن پول مردم به درجه بسیار پایینی می رسد.  

پروژه ها برای IEO شدن چه مراحلی را باید طی کنند؟

همانطور که پیش تر گفته شد، باتوجه به اینکه جذب سرمایه از طریق ICO بسیار پر ریسک است (به دلیل لیست نشدن ارز دیجیتال پروژه در یک صرافی مطمئن، معامله بصورت مستقیم و مبتنی بر قرارداد هوشمند و همچنین انتظار برای دریافت توکن) درنتیجه رغبت سرمایه گذاران برای خرید توکن های IEO بسیار بیشتر خواهد بود. 

معمولا صرافی ها برای اعتباردهی به یک پروژه و لیست کردن توکن، ارائه مدل تجاری، معرفی دقیق اعضای تیم و یک وایت پیپر (White Paper) مبسوط را درخواست می کنند. تعیین سقف برای سرمایه ورودی نیز یکی دیگر از مواردی است که بایستی تحویل داده شود. بد نیست بدانید پروژه ها می توانند بدون سقف (soft cap) و یا همراه با سقف مشخصی برای سرمایه گذاری (hard cap) معرفی شوند.

برخی از  پروژه هایی که توسط صرافی بایننس تاکنون عرضه شده اند عبارت اند ازKAVA ، EGLD وBTT .

نکته ای که نباید در رابطه با عرضه اولیه صرافی IEO فراموش کرد!

به یاد داشته باشید توکن هایی که به روش IEO منتشر می شوند، توکن هایی بی خطر و با قابلیت سرمایه گذاری صد در صدی نیستند؛ اما به دلیل انتشار از طریق صرافی ها و فراهم بودن امکان معامله بلافاصله پس از لیست شدن، از ریسک کمتری برخوردارند.

نحوه پیدا کردن IEO های فعال و معتبر: همچنین می توانید برای مشاهده لیست IEO های فعال و صرافی هایشان، می توانید به سایت های cryptotem‌ یا cointelligence مراجعه کنید.

در این مقاله سعی کردیم به تفاوت ICO و IEO توضیح هر یک از این دو مفهوم بپردازیم.

5 1 رای
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها