تامین مالی جمعی ( CrowdFunding )

خلاصه مطلب:

برای آشنایی هر چه بیشتر و بهتر با تامین مالی جمعی ( CrowdFunding ) تا پایان مطلب همراه ما باشید:

تامین مالی جمعی ( CrowdFunding ) عبارتست از :

جمع آوری سرمایه از اشخاص حقیقی و حقوقی و سرمایه گذاری وجوه حاصله در یک کسب و کار.

همانطور که می دانیم کلیه کسب و کارها جهت تحقق اهداف و توسعه، به منابع مالی نیاز دارند. یکی از روش های تامین مالی برای کسب و کارها تامین مالی جمعی می باشد.

موضوع تامین مالی جمعی ( CrowdFunding ) برخلاف تصور، در ایران سابقه طولانی دارد. هر چند که دقیقا با همین نام مرسوم نبوده است. از قدیم الایام کمک های مردمی نوعی تامین مالی جمعی بوده که برای نیازمندان جمع آوری گردیده و در اختیار ایشان قرار می گرفت.

تا اینجا تا حدودی با مفهوم تامین مالی جمعی ( CrowdFunding ) آشنا شدیم.

در ادامه به معرفی انواع روش های تامین مالی جمعی می پردازیم :

انواع روش های تامین مالی جمعی ( CrowdFunding ) :

1- روش مبتنی بر اهدا : یکی از روش های تامین مالی از طریق سرمایه های اشخاص حقیقی و حقوقی، روش تامین مالی جمعی مبتنی بر اهدا می باشد.

نحوه جمع آوری وجوه از افراد برای پرداخت به نیازمندان که در بالا به آن اشاره شد، مطابق با همین روش انجام می شود، در واقع اشخاص منابع مالی را بدون انتظار دریافت سود یا پاداش در اختیار اشخاصی که به آن نیاز دارند، قرار می دهند.

2- روش مبتنی بر پاداش : در این روش افراد در ازای قراردادن سرمایه خود در اختیار فرد یا کسب و کار، پاداشی را به عنوان مشارکت در کسب و کار دریافت می نمایند.

3- روش مبتنی بر سهام : در این روش افراد شرکت کننده در تامین مالی یک کسب و کار، پس از در اختیار قراردادن بخشی از سرمایه مورد نیاز کسب و کار، صاحب بخشی از سهام کسب و کار به میزان سرمایه گذاری خود خواهند شد.

4- روش مبتنی بر تسهیلات : در بسیاری از منابع به این روش، مبتنی بر وام نیز گفته شده است که اصطلاح وام در اینجا صحیح نبوده و لازم است تفاوت وام و تسهیلات، توضیح داده شود.

وام، پرداخت هرگونه وجه با سود مشخص به افراد می باشد، در صورتیکه تسهیلات، پرداخت وجوه به طور مشخص به کسب و کارها و در جهت رونق تولید می باشد.

این روش تامین مالی جمعی بدین صورت عمل می کند که افراد در تامین مالی کسب و کار شرکت می نمایند و به ازای این شراکت درصدی را به عنوان سود مشارکت به صورت های مختلف ماهیانه، فصلی و یا در پایان سرمایه گذاری دریافت می نمایند.

تامین مالی جمعی ( CrowdFunding ) با این مفهوم در ایران به صورت رسمی شروع به کار نموده و متولی قانونگذاری آن، شرکت فرابورس ایران می باشد.

در حال حاضر چندین شرکت با اخذ مجوز از فرابورس به عنوان عامل، متولی اجرای عملیات تامین مالی جمعی می باشند . وظیفه عامل، بررسی همه جانبه کسب و کار های درخواست کننده منابع مالی می باشد.

عامل تحقق امور ذیل را بر عهده دارد :

  1. تهیه طرح کسب و کار ( بیزینس پلن )
  2. اخذ تضمین های مورد نیاز
  3. انعقاد قرارداد های لازم
  4. مشخص نمودن و افشا ریسک های کسب و کار
  5. اعلام نحوه پوشش ریسک ها

با توجه به موارد بالا، تامین مالی جمعی یا کراد فاندینگ به دلایل ذیل جزو موارد کم ریسک برای سرمایه گذاری می باشد و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند، در این طرح ها سرمایه گذاری نمایند.:

  1. بررسی های همه جانبه طرح در ابتدای کار
  2. وجود ساز و کار نظارتی دقیق از سمت فرابورس و عامل
  3. اخذ تضامین معتبر از سرمایه پذیر ( کسب و کار )

تامین مالی جمعی ( CrowdFunding ) در ایران به صورت رسمی از اردیبشهت ماه سال 1397 و پس از تصویب توسط شورای عالی بورس، آغاز گردید.

مدل اجرا شده در ایران، مدل چهارم تامین مالی جمعی ( مبتنی بر تسهیلات ) می باشد و افراد به ازای مشارکت در طرح کسب و کار، از سود حاصل از اجرای طرح سرمایه پذیر منتفع می گردند. همچنین با توجه به مدت زمان طرح، سرمایه گذار اصل مبلغ سرمایه گذاری خود را در پایان طرح به صورت کامل دریافت می نماید.

برخی سکو های فعال در زمینه تامین مالی جمعی در ایران عبارتند از : دونگی ، ققنوس ، هم آفرین ، کاریزما ، حلال فاند، زرین کراد و … می باشد.

اپلیکیشن کندل به عنوان اولین بازارگاه تامین مالی جمعی، امکان بررسی و مقایسه طرح های سرمایه گذاری سکو های تامین مالی جمعی ( CrowdFunding ) را در بخش سرمایه گذاری خود قرار داده و شما می توانید ضمن اطلاع از آخرین طرح های سکو ها، از طریق اپلیکیشن کندل، در طرح مد نظر خود سرمایه گذاری نمایید.

همچنین برای مطالعه بیشتر می توانید به لینک ذیل مراجعه نمایید:

https//blog.robocandle.com

جهت مشاهده آخرین طرح های تامین مالی جمعی در سکو های هم آفرین و دونگی روی لینک های زیر کلیک نمایید:

https://ads.robocandle.com/aff-hamafarin

https://ads.robocandle.com/aff-dongi

 

0 0 رای ها
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها