انواع سرمایه گذاری های کوتاه مدت

خلاصه مطلب:

انواع سرمایه گذاری چیست؟ سرمایه گذاری کوتاه مدت بهتراند یا بلندمدت؟ اشکال مختلف سرمایه گذاری چیستند؟ با کندل همراه باشید...

سرمایه گذاری به شکل ساده یعنی، سرمایه‌ ای که می‌تواند در زمان حاضر صرف تهیه چیزی بشود را، به امید افزایش ارزش آن سرمایه در آینده روی فعالیت یا کالای خاصی هزینه کنیم؛ مثلا پولی که با آن امروز می‌توانیم یک اتومبیل بخریم را روی چیزی سرمایه گذاری می‌کنیم، تحلیل می‌کنیم و امید داریم تا در آینده با افزایش ارزش آن، یک خودروی بهتر یا حتی یک مسکن تهیه کنیم. در نهایت می‌توان سرمایه‌ گذاری را هر فعالیت اقتصادی دانست که بابت آن افراد می‌توانند علاوه بر حفظ دارایی خود در برابر تورم و جهش قیمت‌ها، به سود و منافع بیشتری هم دست پیدا کنند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در سرمایه‌ گذاری وجود دارد، فاکتور زمان است؛ سرمایه گذاری، تحمل کردن کمی فشار و برنامه ریزی در زمان حال است به امید بهتر کردن شرایط آینده. شکی نیست که سرمایه گذاری برای زمان آینده اتفاق می‌افتد، اما این آینده کجاست و چقدر با ما فاصله دارد موضوعی است که در این نوشته بیشتر درباره آن با هم صحبت خواهیم کرد.

سرمایه گذاران کوتاه مدت و بلندمدت چه کسانی هستند؟

سرمایه گذاری‌ها را به طور کلی به دسته بندی‌های مختلفی می‌شود وارد کرد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها بر مبنای زمان است:‌ سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت.

افرادی که ریسک پذیری کمتری دارند و به دنبال بازگشت سرمایه خود در زمانی کمتر از یک تا سه سال نیستند، به سرمایه گذاری با دید بلندمدت نگاه می‌کنند و سرمایه گذاران بلندمدت را تشکیل می‌دهند. این گروه با دید و نگاهی استراتژیک‌ و بنیادی بازار را دنبال می‌کنند و به دنبال سودهای کوچک کوتاه‌مدت نیستند. سرمایه این افراد معمولا جذب بازار املاک، سپرده‌های بلندمدت، اوراق درامد ثابت و بورس می‌شود. این بازارها بسیار رنج متفاوت و گسترده‌ای دارند اما به طور کلی بازارهایی که سرمایه‌ گذاران بلند مدت جذب آن می‌شوند از نقدشوندگی پایین‌تری برخوردار هستند.

در مقابل سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت، با سرمایه گذاری کوتاه مدت روبرو هستیم. گاهی لفظ سرمایه گذاری موقت هم به جای سرمایه گذاری کوتاه مدت درباره این شکل فعالیت اقتصادی به کار برده می‌شود. تقریبا تمام ویژگی‌هایی که برای یک سرمایه گذاری بلندمدت ذکر شد، اینجا در حالت معکوس قرار دارد؛ ریسک بالا، در مقابل، امکان بازگشت سرمایه در کمتر از یک سال، نقدشوندگی بالا و بهره بردن از نوسانات کوتاه مدت بازار با نگاهی فنی‌تر به شرایط بازار از ویژگی‌های مهم سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است.

چه چیزی مانع سرمایه گذاری بلندمدت می شود؟

اغلب سرمایه گذاری های کوتاه مدت با دید بین ۳ تا ۱۲ ماه انجام می‌شوند، در این مدل هر مبلغی در هر دوره زمانی می تواند تبدیل به یک سرمایه گذاری شود. این راهکار به سرمایه گذار کمک می کند تا از فرصت های کوچک استفاده کند. کسانی که دوست ندارند سرمایه‌ شان حتی برای یک مدت کوتاه بیکار بماند، کسانی که سرمایه‌ ای در دست دارند اما نمی‌دانند تا کی می‌توانند آن را نگه دارند و فعالان بازار بورس و رمزارزها، از عمده‌ترین گروه‌های فعال در این مدل سرمایه‌ گذاری هستند. در کنار این دسته افراد، که همیشه در بازارها حضور دارند، به طور کلی ایجاد بازارهای با نوسانات بالا، وقوع شرایط بد اقتصادی و عدم اطمینان به شرایط آینده و تورم بالا مردم را از سرمایه گذاری بلندمدت به طرف سرمایه گذاری کوتاه تغییر جهت می‌دهد.

در این نوشته همان طور که از عنوان کلی آن برمی‌آید، بیشتر به دنبال بررسی سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت و انواع آن هستیم پس توضیحات بیشتر درباره سرمایه‌ گذاری بلندمدت را به یک نوشته دیگر اختصاص می‌دهیم.

اشکال مختلف سرمایه گذاری کوتاه مدت

تقریبا می‌شود این طور توضیح داد که مهم‌ترین ویژگی که یک سرمایه گذاری کوتاه مدت را از بلندمدت جدا می‌کند، امکان نقدشوندگی سریع آن است. متداول‌ترین اشکال سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت را هم می‌توان: حساب سپرده بانکی، اوراق قرضه و‌ اوراق مشارکت کوتاه مدت، سرمایه‌ گذاری روی کسب و کارهای کوچک زودبازده، سرمایه گذاری در بورس و سرمایه گذاری روی رمزارزها دانست.

در ذات بعضی از این بازارها، خاصیت سرمایه گذاری کوتاه مدت وجود دارد؛ مثلا سپرده‌های بانکی کوتاه مدت که اصلا برای سرمایه گذاران کوتاه مدت ایجاد شده اند، اوراق قرضه و مشارکت هم به همین شکل است. معمولا با خرید اوراق، سودهای دوره‌ای دریافت می‌شود؛ اما اگر فردی اوراق را برای بلندمدت تهیه کند سرمایه گذاری بلندمدت کرده و اگر برای مدت کوتاهی آن را بخرد، ‌سود آن مدت را دریافت کند و در زمان لازم دوباره اوراق را بفروشد یک سرمایه گذاری کوتاه مدت انجام داده.

بازار رمزارزها هم به دلیل نوسانات بالا معمولا محل سرمایه‌ گذاری‌های کوتاه مدت است. البته کم نیستند تعداد کسانی که سالیان سال است به انباشت سرمایه در این بازار مشغول اند و سودهای بسیار خوبی هم از این بازار کسب می‌کنند؛ اما بیشتر فعالان این حوزه را سرمایه گذاران کوتاه مدت تشکیل می‌دهند که برای کمتر از یک سال روی معاملات خودشان برنامه ریزی می‌کنند.

بازار بورس هم یکی از مهم‌ ترین بازارهای سرمایه‌ گذاری بلندمدت است. در کنار کسانی که با خرید سهام دید چند ساله دارند، معامله‌گران و سرمایه‌ گذاران کوتاه مدت هم می‌توانند با هدف کسب سودهای کوچک سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت و حتی خیلی کوتاه مدت در حد چند روز و چند ساعت انجام داده و سودهای خوبی هم کسب ‌کنند.

سرمایه گذاری کوتاه مدت بهتر است یا بلندمدت؟

سرمایه گذاری های کوتاه مدت در صورتیکه درست و با مطالعه انجام شود، می‌تواند به کسب سودهای خوبی منجر شود. از آن‌جا که این نوع سرمایه گذاری با سرمایه‌ های کوچک‌ تر هم قابل انجام است طرفداران زیادی دارد و چون زمان به سود رسیدن در این روش خیلی طولانی نمی‌شود و فرد خیلی سریع‌ تر نتیجه سرمایه گذاری خودش را می‌بیند برای عده زیادی از مردم جذابیت بیشتری از سرمایه گذاری بلندمدت دارد؛ اما باید همیشه این نکته را مدنظر داشت که یک سرمایه گذاری کوتاه مدت، ‌ریسک بالاتری دارد و چون سرمایه گذاری‌ ها کوچک هستند و نتیجه آن‌ها با سرعت بیشتری معلوم می‌شود تعداد سرمایه گذاری‌های افزایش پیدا می‌کند و این یعنی سرمایه گذار وقت زیادی را برای تحلیل و بررسی بازار باید صرف کند. همچنین این روش استرس بیشتری به افراد وارد می‌کند و دائما آن‌ها را در معرض تصمیم‌ گیری‌های مهم قرار می‌دهد، به همین خاطر فشار روانی بیشتری به فرد وارد می‌کند که اگر فرد خودش را برای مقابله با آن آماده نکرده باشد می‌تواند به سختی به فرد لطمه وارد بشود. یک سرمایه گذار کوتاه مدت موفق باید نظم و قاعده روشن و مشخصی برای خودش ایجاد کند و همیشه به آن پایبند باشد درغیر این صورت بازار با سخت‌ گیری خودش خیلی سریع آماده یاددهی تلخ‌ ترین تجربیات به سرمایه گذاران است.

0 0 رای ها
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها