ارز دیجیتال استیم (Steem)؛  یک ارز اجتماعی!

خلاصه مطلب:

چگونه می توان تنها با دیدن یک ویدئو و یا بارگذاری آن، ارز دیجیتال دریافت کرد؟ برای آشنایی با ارز دیجیتال استیم، این مطلب را از دست ندهید...

بصورت منطقی هر ارز دیجیتال ارزشمند، باید بر پایه یک پروژه بنا شده باشد و بخشی از ارزش آتی خود را از تحقق اهداف آن پروژه به دست آورد؛ لذا برای معرفی ارز استیم نیز که عمدتا بعنوان یک ارز دیجیتال اجتماعی شناخته می شود، ابتدا به سراغ مبدا آن میرویم.

بستر بلاکچینی شبکه Steemit و ارزهای دیجیتال آن

Steemit یک شبکه اجتماعی بر بستر بلاکچین است که کاربران مانند سایر شبکه های اجتماعی، می توانند در آن به تبادل اطلاعات بپردازند و علاوه بر بزرگ تر کردن جامعه دنبال کنندگان خود، پاداش نیز دریافت کنند. در ظاهر استیم بعنوان یک سایت بلاگ نویسی و شبکه اجتماعی همانند سایر شبکه هایی همچون Reddit فعالیت می کند؛ با این تفاوت که محتوای متنی منتشر شده بر بستر Blockchain ذخیره می شود، البته این بدان معنی نیست که محتوای تصویری قابلیت انتشار ندارد، کاربران می توانند محتواهای تصویری خود را آپلود و ویرایش نمایند.

شبکه اجتماعی Steemit  بصورت رسمی از ابتدای جولای 2016 شروع به فعالیت نموده است و همانطور که قبلا گفته شد، این شبکه بر بستر بلاکچین واقع شده و اصلی ترین رمز ارز آن Steem است. باتوجه به توان پردازشی قابل قبول شبکه استیم، این امکان برای توسعه دهندگان وجود دارد که بتوانند اپلیکیشن های متفاوتی را بر روی این بستر توسعه دهند؛ ولی درحال حاضر، Steemit بعنوان اصلی ترین اپلیکیشن های فعال بر روی این شبکه بلاک چینی شناخته می شود.

بر روی شبکه بلاکچین استیم دو رمز ارز دیگر نیز وجود دارند. Steem Dollars و Steem Power نیز ارزهای دیجیتال دیگری هستند که روی بستر استیم تاکنون منتشر شدند. البته همچنان ارز دیجیتال Steem اصلی ترین رمز ارز انتشار یافته بر این بستر است.

  • استیم دلار بعنوان ارز دیجیتال پایدارتر شناخته می شود و ارزش ذاتی آن برابر با یک دلار در نظر گرفته شده است. البته نوامبر سال 2017 یک باره این تناظر یک به یک از بین رفت و بهای یک SBD به 13 دلار رسید که البته این عدد هم اکنون به نزدیک 1 دلار  بازگشته است. درصورت نگهداری SBD میتوانید از سود سالانه حدود 10 درصدی که شبکه Steemit در نظر گرفته نیز بهره مند شوید.
  • Steem Power نیز خود یک ارز دیجیتال است که به تخصیص ارز دیجیتال استیم کمک می کند. در شبکه اجتماعی Steemit شاید به گزینه SP برخورده باشید که میزان نفوذ یک کاربر را تعیین می کند. درواقع زمانیکه قرار باشد رای گیری بر روی محتوایی صورت بگیرد، دریافت رای از سوی کاربری که SP بیشتری دارد دارای اعتبار و ارزش بیشتری است و اینگونه پاداش بیشتری نیز به تولید کننده آن محتوا تخصیص داده می شود. در بخش الگوریتم PoB به اهمیت این بخش بیشتر پرداخته می شود. امکان معامله SP برخلاف استیم و استیم دلار در خارج از شبکه وجود ندارد.

اپلیکیشن های فعال برروی Steem

یکی از سرویس های کوچک دیگری که بر روی این شبکه تاکنون فعال شده و بعنوان پاداش به کاربران خود از ارز دیجیتال Steem استفاده می کند، سایت D.tube است که شباهت بسیار زیادی به Youtube دارد؛ اما اشتراک گذاری و مدیریت محتوای به اشتراک گذاشته شده در یک معماری غیرمتمرکز قرار گرفته است.

Busy ،Esteem و Steepshot نیز از دیگر اپلیکیشن هایی هستند که در شبکه بلاکچین استیم قرار دارند و از ارز دیجیتال Steem برای پاداش دادن به کاربران خود استفاده می کنند. ممکن است نام هایی که به آنها اشاره کردیم خیلی برایتان آشنا نبوده باشند و احتمالا به مرور زمان بر میزان استفاده از آنها اضافه شود؛ اما آنچه در فضای بلاکچین همواره انتظار می رود، ایجاد فضای نامحدود از ارتباطات و فعالیت های خلاقانه در این بستر است و این امکان را فراهم می کند که اگر تمایزی دارید بتوانید آن را در یک بستر جهانی به سرعت انتشار دهید.

الگوریتم های استیم چه هستند؟

  • الگوریتم های PoB و PoS بعنوان الگوریتم هایی که پروتکل ارز دیجیتال استیم از آنها استفاده می کند شناخته می شوند.

الگوریتم PoB یا همان Proof of Brain کاملا بر مبنای فعالیت طراحی شده و با رویکرد خلق شبکه های اجتماعی قابل رشد و با تکیه بر سیستم پاداش دهی به کاربر، براساس میزان فعالیت، بنا شده است. چنانچه قبلا نیز اشاره شد، هر چه کاربر بیشتر به تولید محتوای با کیفیت اقدام کند، پاداش بیشتری نیز دریافت می کند. این پاداش ها در شبکه زنجیره بلوکی استیم از دو روش معمولا در اختیار کاربر قرار می گیرد:

  1. استخر پاداش
  2. سیستم رای گیری

ارز دیجیتال استیم مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، از یک تقویم سالانه توزیع توکن برخودار است و برای این میزان انتشار یک جدول تخصیص نیز در نظر دارد. هر ساله 75 درصد از توکن های تولید شده در شبکه استیم در استخر پاداش ذخیره می شود و متناسب با فعالیت تولید کنندگان محتوا به آنها تعلق می گیرد.

سیستم رای گیری نیز بعنوان تکمیل کننده الگوریتم PoB استفاده می شود؛ بطوریکه با رای گیری از افراد نتیجه گیری می شود که به یک محتوا چه میزان پاداش باید داده شود. هر حساب کاربری با 100 درصد قدرت رای گیری شروع به فعالیت می کند؛ اما هر بار که رای داده می شود، از این قدرت 100 درصدی کاسته می شود و طی یک زمان 2.5 ساعته قدرت کاسته شده جایگزین می شود.

  • الگوریتم PoS یا همان Proof of Stake با عنوان مکانیسم یا الگوریتم اجماع اثبات سهم شناخته می شود؛ بطوریکه برای اثبات تایید معاملات باتوجه به میزان مالکیت سهام کاربر استناد می کند. در این مکانیسم، ایجادکنندگان بلوک ها بصورت تصادفی انتخاب می شوند و میزان دارایی آنها می تواند منجر به افزایش احتمالی یک بلوک به زنجیره گردد.

یک نکته جالب در رابطه با استیم

بیتکوین از PoW و قدرت هش کردن برای اثبات معاملات خود استفاده می کند و از سرمایه گذاری با پرداخت هزینه استخراج، بعنوان جاذبه دفاع از حملات احتمالی به شبکه استفاده می کند؛ اما در شبکه های مبتنی بر الگوریتم PoS هر کس بخواهد به شبکه حمله کند باید ارزش دارایی خود را کم کند و با این روش بالغ بر 50 درصد از مشکلات حملات احتمالی به شبکه کاهش می یابد.

چگونه استیم های خود را دریافت کنم؟

گفتیم که براساس فعالیتی که در شبکه استیمیت انجام می دهید، به شما پاداش داده می شود. وقتی پستی در شبکه منتشر می کنید، به شما Upvote و یا downvote داده می شود و درصورت دریافت upvote یا به عبارتی تشویق شدن در شبکه، بخشی از پاداش استیم که در استخر پاداش ذخیره می شود را دریافت کنید. گاهی ممکن است شما خود پستی منتشر نکنید و بیننده یک پست دیگر باشید و این پست نیز هنوز مقبولیت پیدا نکرده و شما بعنوان اولین بینندگان آن قرار گرفته باشید؛ در صورتیکه پست مذکور دارای محبوبیت شود، بخشی از پاداشی که به آن پست تعلق می گیرد به شما بعنوان ناظر تعلق می گیرد. هرچه شما SP بیشتری داشته باشید، این میزان پاداش بیشتر می شود پس می توانید ناظران تیز بینی باشید و ارز دیجیتال دریافت کنید.

فراموش نکنید که پست ها و کامنت ها به مدت یک هفته فعال می باشند و ممکن است در این زمان مقادیر مختلفی از پاداش را به شما نشان دهد. پس از پایان این یک هفته، شما می توانید پاداش خود را در قالب ارز دیجیتال استیم دریافت کنید. برای جابجایی ارز دریافتی نیز می توانید از ولت Esteem که بر روی پلتفرم های موبایل قابل استفاده است و یا کیف پول الکترونیک استیم در نسخه تحت وب این رمز ارز که در سایت آن www.steem.com وجود دارد استفاده کنید.

نحوه خرید و فروش ارز استیم

خوب، منطقی ترین و بی هزینه ترین روش کسب ارز دیجیتال Steem، فعالیت مبتنی بر انتشار محتوا در شبکه Steemit است؛ اما اگر بخواهید بدون فعالیت در این شبکه نیز این رمز ارز را در سبد خود داشته باشید، می توانید در صرافی هایی همچون بایننس، بیت فینیکس، Bitfinex ، Poloniex و حتی صرافی ایرانی Okex.ir و یا ارزجو، نسبت به خرید و فروش این رمز ارز بپردازید. لازم به ذکر است امکان خرید و فروش ارز دیجیتال استیم دلار نیز در این سرافی ها فراهم است.

آخرین نمودار قیمتی استیم

سازندگان استیم

مختصرا باید گفت که Steemit Inc یک شرکت خصوصی است که توسط سازندگان BitShares و ارز دیجیتال EOS به نام های دن لاریمر Dan Larimer و Ned Scott راه اندازی شده است.

0 0 رای ها
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها